Het beeldhouwen in steen gaat in Zimbabwe terug naar een eeuwenoude spirituele traditie. In de periode tussen 1200 en 1500 werden er steden of versterkingen gebouwd, “dzimba dza mabwe” geheten. Behalve de ruïnes daarvan zijn ook een aantal van de beroemde “birds of Zimbabwe” bewaard gebleven. Deze beelden symboliseren de verbinding tussen hemel en aarde, tussen de geesten van de voorouders en de levende mens. Na 1500 is de beeldhouwtraditie bewaard gebleven. Voor en tijdens de onafhankelijkheidsstrijd werd ze opnieuw leven ingeblazen door o.a. Tom Blomefield, de grondlegger van de beeldhouwersgemeenschap Tengenenge.
Alice Musarara werd in 1953 geboren in Guruve, Zimbabwe. In 1987 bezocht ze Tengenenge om de begrafenis van een familielid bij te wonen. Haar man was overleden en ze had de zorg voor haar zoon. Ze besloot om in Tengenenge te blijven en kreeg onderricht van haar oom Bernard Matemera. Al snel begon ze zelfstandig te werken en ontstond er grote belangstelling voor haar beelden. Inmiddels heeft zij zowel in Zimbabwe als in Europa en de Verenigde Staten grote bekendheid verworven. Er staan beelden van haar in het Afrika Museum in Berg en Dal, elders in Nederland en ook in Duitsland, Denemarken, Engeland, Bulgarij en Zuid Afrika. Thema’s uit de spirituele wereld vertaalt zij in steen en een van haar favoriete onderwerpen is het moederschap. De laatste jaren is er een ontwikkeling naar vrouwentorso's en meer abstracte beelden. Bekijk haar werk bij "uitgelicht".
|
Hans van Belle werd in 1950 geboren in de Betuwe. Hij begon al jong te werken in klei. Hij volgde de opleiding MO-Handenarbeid om een breed scala aan materialen en technieken te leren ontdekken. Vervolgens werkte hij in keramiek, brons, hardsteen, hout, ferrocement en combinaties daarvan. Hieruit ontstonden vormen met een half-abstract/organisch karakter, soms met een gladde, strak gepolijste huid, dan weer ruw en verweerd. Vanaf 1989 is hij gaan experimenteren in het platte vlak en maakte hij collages van diverse materialen en monumentale schilderkunst met archaïsche beelden.
In 1991 ontstonden onder invloed van zijn jonge dochter acrylschilderijen en panelen in heldere kleuren met een zonnig en speels karakter. Sinds 1994 is hij zich gaan toeleggen op werken in serpentijnsteen, zowel figuratief als abstract werk. |